Wednesday, December 21, 2011

[ Redha itu ikhlas, pasrah itu menyerah ]

Tuhan tOlOng lembutkan hati dia
Untuk terima ku seadanya
Kerna ku tak sanggup
Kerna ku tak mampu
Hidup tanpa dia di sisi ku


Tuhan aku tahu banyak dOsa ku
Hanya ingat Kamu kala duka ku
Namun hanya Kamu yang mampu membuka
Pintu hatinya untuk cintaku


Malam kau bawalah rinduku
Untuk dirinya yang jauh dari ku
Agar dia tidak kesepian
Selalu rasa ada cinta agung


Hujan bawa air mata ku
Yang mengalir membasuh luka ku
Agar dia tahu ku terseksa
Tanpa cinta dia di hatiku


Hanya mampu terserah
MOga cahaya di penanti



Sumber



pss :: Hanya Pasrah. Percaya bahawa perancangan Allah adalah yg terbaik. Belajar untuk redha.

Thursday, December 15, 2011

[ Saya Mahu NOvel Ombak Rindu dari Eyriqazz.COm ]

Salam.


Pendapat :: Ouke. Sekarang nie Ombak Rindu sering menjadi bahan bualan Org ramai. Tapi rasanya fenOmena Ombak Rindu bukan baru bermula sbb dah lama perkataan Ombak Rindu sentiasa meniti di bibir peminat nOvel terutama gOlOngan perempuan. Ouke! Ngaku siap2. Saya antara salah seOrg gOlOngan perempuan itu. >.<


Flashback :: Ekceli nOvel nie ade kesinambungan. NOvel 1st Ombak rindu, nOvel 2nd Cinta Tiada Akhirnya n nOvel 3rd Rindu Cintaku. Maner taw?? Of cOz larh sbb kesemua nOvel nie dh dibaca. Layan nOvel2 nie masa zaman sekOlah. Siap kantOi ngan cikgu. Nk cOver baca nOvel tapi xpandai. Letak nOvel dlm buku ilmiah tapi bace bukan main khusyuk. Mane tak kantOi. Hehe :p


Harapan :: Masa baca nOvel nie dulu dapat ehsan dari kakak seniOr dengan meminjam nOvel diOrg. Sedeyh sgt. Huhu. Thats why jOin GA nie sbb mmg nk nOvel nie. Tambah pulak cOver yg telah diberi nafas baru versi filem. One mOre thing, I alsO wish tO have signature frOm brO eyriqazz pada halaman pertama nOvel tuh. :)




Penganjur : [ Eyriqazz.Com ] *klik untuk jOin
Tarikh Tutup : 25 Disember 2011


***********************

Entry kegemaran saya di Eyriqazz.Com adalah Cabaran RM10 Sehari Eyriqazz.com dan Pemenang Small Give Away Fridge Magnet Eyriqazz.cOm kerana kedua-dua entry berkenaan membawa tuah kepada saya untuk memenangi cOntest yang telah dianjurkan. Perasaan mmg sgt teruja dan gembira sebab menang cOntest yg telah dianjurkan Oleh blOgger famOus. Siapa tak kenal blOg Eyriqazz.cOm, Great Teacher Onizuka?? SO, memang besh sangat bila menang. Lagi pOwn kagum dgn brO eyriqazz yg rajin update blOg, review, jOin cOntest n menang cOntest. Huh! Sangat jelez tapi secara tak lgsung byk juga menda baru berkaitan dunia blOg dpt dipelajari dr Eyriqazz.cOm. BlOgger juniOr nk menimba ilmu cket. :)

a) Surat SOkOngan 1 - [ Menang COntest Eyriqazz.Com ]

b) Surat SOkOngan 2 - [ Hadiah dari Eyriqazz.cOm sudah sampai ]


***********************


pss :: hOpe ade luck n brtambah lg kOleksi nOvel. sy peminat [ NOvel ]




"Ya Allah heal my wOunds"

Amin Ya Rabbal Alamin.

Wednesday, December 14, 2011

[ WOrdless Wednesday #5 ]





***************


" Setiap yang berlaku ada hikmah disebaliknya. Perbanyakkan sabar dan berdOa dalam melaluinya. Bersyukurlah kerana Allah s.w.t ingin menguji keimanan dan kesabaran kita. "



pss :: kita tidak akan kenal bahagia sebelum melalui sengsara, tidak kenal erti cinta sebelum faham erti benci, tidak menghargai senyuman tanpa air mata pedih. [ MOod ]



"Ya Allah heal my wOunds"
Amin Ya Rabbal Alamin.

Tuesday, December 13, 2011

[ JOm tengOk kOnsert Yuna! ]

Salam.

Hye! Lately nie mcm terprasan plak ade retiss yg singgah kat blOg picisan nie. Bukan singgah kOsOng jee tapi siap tinggal mesej. Mesej?? Yee. Betul tak tipu! Tapi bukan kt shOutmix mahu pOwn ruang kOmen n bukan juga mesej pada handphOne. Huhu. Abeh tuh?


Ouke, meh nk kasi taw. Ekceli mesej thrOugh the nuffnang advertiser. Byk kali jgk terprasan tapi buat dOn nOe jee b4 nie. Ntah tetiba ari nie rasa gatal tangan nak klik plak. Mungkin kOrg pOwn penah tgk kOwt iklan nie. SO, ini larh chance tOk kOrg tgk kOnsert Yuna. :)




[ Terima Kasih Nuffnang!! ]



NO wOrry lOrh cOz kOnsert Yuna nie xde kena bayar pape pOwn. Just bOok tiket n kite akan dpt tgk kOnsert tu secara On9. Kira kOnsert On9 yg pertama jgk larh. Tapi, kalO nk bOok tiket tu, kena larh ade nOm maxis. Maxis Only pastu link dgn facebOok. Kite dh bOok dah! KOrg?? Ouke, kalO ade nampak iklan nuffnang mcm kat atas tuh. Sile larh klik Ouke. Iklan yg lain kalO nak klik pOwn bOleyh jgk. Ehehe.



pss :: Owh tidak! Tetiba plak terjatuh hati plak dgn [ Samsung ]



"Ya Allah heal my wOunds"
Amin Ya Rabbal Alamin.Link

Saturday, December 10, 2011

[ ShOrt Film - TOmatO ]

Salam.


" Yang bernama hebat bukanlah Orang yang banyak menjatuhkan lawannya, tetapi Orang yang handal dan sejati adalah Orang yang sanggup menguasai dirinya ketika marah "

( Hadis Riwayat Muslim )


Ouke, pape pOwn kOrang kena tgk videO nie dulu. W/pOwn tajuk videO agak simple tp sila berpegang kepada ungkapan " dOn't judge a bOok by it's cOver". Tgk dulu pastu nilai sendiri Ouke. Mesej yg cuba disampaikan sgt bagus. Trust me! :)



[ ShOrt Film - TOmatO ]




Sumber


Oh! Lihat larh betapa tinggi dan mulianya perkataan maaf. Sungguh kadang2 kita terlalu egO dlm melafazkan perkataan maaf w/pOwn secara dasarnya kesalahan itu dtg dari diri sendiri. Lebih rela perasaan amarah terus menguasai diri dan merasuk minda. Namun, bila difikirkan secara waras baru larh mula menyedari kesalahan diri.


Ouke, masa tgk videO nie tetiba terasa mcm pantulan diri sendiri. Dalam diam lemah bicara kekadang terselit jugak sikap pemarah. Tempiasnya Orang sekeliling larh yg menjadi mangsa. Sesungguhnya sangat bersyukur kpd Illahi kerana mengurniakan Orang sekeliling yang sgt memahami dan sabar dalam melayani karenah diri ini. Sungguh diri ini sgt menghargai kalian.


psst :: kadang2 sy egO jgk nk lafazkan maaf agar Orang sekeliling lebih menghargai perkataan maaf yg sy dilafazkan. adakah masih relevan utk dipraktikan? huh!



Ya Allah heal my wOunds"
Amin Ya Rabbal Alamin.

Thursday, December 8, 2011

[ Nuffnang Cheque #1 ]

Alhamdullillah.



Thanks En. Nuffnang! Finally i received my cheque. Mcm tak percaya plak. Akhirnya yg ditunggu2 dtg jgk. Syukur sgt. Ini larh yg dinamakan rezeki tOk bulan sepanjang bergelar penganggur terhOrmat nie. *Ekceli mmg dh planning pOwn nk cheque tu bulan nie. :p



Ouke, b4 nie penah jgk buat request nk cashOut tp kena reject. Itu pOwn pasal ade masalah berkaitan payee name. Tapi skunk dh settle. Nuffnang helpdesk larh yg byk membantu. Ehehe. SO, bila dah settle dpt larh i merasa cheque dr nuffnang nie. Fresh lg taw. Baru sampai td!



Tadaaaaaaaa!



Cheque! Cheque it Out!




[ Senyum ]




Hurpf. Cheque dh sampai tapi nk cashOut nyer bile pOwn tataw larh. Tunggu skin face Ouke dulu kOwt. *Malang Tak Berbau. Huh! Yg penting nnty bOleyh la buat shOpping kt Jalan Masjid India. KalO tdk pOwn nk simpan jee larh nk g jenjalan SingapOre Or buat beli handphOne. OhaiyOk! Giler sengal punya planning. Ehehe. Igt dpt 2k ke Cik Diana Oit. :p



p/s :: thanks 4 all my OwesOme fOllOwer, silent readers, blOgger2, friends n sesiapa jee yg sudi singgah melOdy frOm my sOul. lurve u'Olls. muahhh!



"Ya Allah heal my wOunds"
Amin Ya Rabbal Alamin.

Wednesday, December 7, 2011

[ WOrdless Wednesday #4 ]





[ Senyum ]


******************

" Tiada apa yg lebih mujarab drpd sebuah senyuman. Kerana senyuman itu kadang2 lebih erat dari berjabat tangan. Senyum dapat menjadi penyejuk hati yg penuh amarah juga mencairkan suasana yg tegang. Senyum itu menular dan membuat suasana menjadi gembira. "


p/s :: lately nie asyik muka ketat jee. terasa nk senyum larh. hilang masalah. sO, senyum. cOmeyl pOwn kan :)



"Ya Allah heal my wOunds"
Amin Ya Rabbal Alamin.

Tuesday, December 6, 2011

[ Suara Hati ]

Salam.


Setiap Org ada masalah tersendiri. Pelbagai ujian yg Allah bagi kpd kita. Sbb nya adlah sama. Allah s.w.t mahu menguji. Allah s.w.t mempunyai rahsia tersendiri. Sama ada utk tambahkan iman @ utk menguji sejauh mana keimanan kita.


Sesuatu ujian itu mungkin dpt mmbuka pintu hati Or mendidik kita supaya jgn terlalu mudah putus asa dlm menjalani kehidupan. Perjalanan yg penuh dgn Onak duri dalam meniti rencah duniawi. SmOga ujian yg sentiasa mendatang dpt mematangkan diri.


Ouke, percaya kpd ketentuan yg telah ditentukan Oleh-Nya. Sesungguhnya Allah tdk akan menguji hamba-Nya diluar kemampuan hamba-Nya. Allah s.w.t maha mengetahui kekuatan hamba-Nya dlm menghadapi ujian-Nya.


" Kadang-kadang Allah sembunyikan matahari. Dia datangkan hujan dan kilat. Kita tertanya-tanya kemana hilangnya sinar. Rupa-rupanya Allah nak hadiahkan pelangi "




" Skunk nak tgk [ Pelangi ]

Hari tuh nak tgk [ Cahaya ]

tapi [ Malang tak Berbau ]

jadi [ Pendam ] dulu "



******************


p/s : huh! nk mOtivasi diri sendiri. mmg mOod tgh xelOk. dari dOk sumpah seranah yg bukan bek i psikO diri sendiri dgn menda mcm nie. Jgn nk lembik n manja sgt la! Igt cket Cik Diana syg, musuh yg paling utama adlh diri sendiri. Jgn biar kuasa negatif menguasai diri. Sabar Diana. Sabar2. Eeee. Tak bOleyh. Gerammm. Grrrrr. Nak jerit!!!!! Arghhhhhhhhhhhh!!!!!! Ouke. Lebih baik diam. Bubbye.




"Ya Allah heal my wOunds"
Amin Ya Rabbal Alamin.

Monday, December 5, 2011

[ Malang Tak Berbau ]

Alkisah, menda nak jadi. Mmg sekelip mata. SOmething bad happend tO my face n lips. Ouke, mmg dOwn giler larh. Sepanjang tyme dOwn tu asyik dOk memencil diri, mengurung diri dlm bilik, menangisi menda yg terjadi sambil meratapi kesakitan. Call Or msg dari teman2 pOwn xberjawab. Tetiba rasa mcm terlalu kerdil diri ini di mata mereka. SOe. Sy terlalu mOody.


Tapi, Alhamdulillah. Skunk nie dah Ouke cket kOwt. Xde lagi istilah dOwn yg terlakar di minda. Sy mula bgun kembali n redha dgn apa yg terjadi. Mesty ada hikmah di setiap yg terjadi. Cket jee ujian untuk sy kalO nak dibandingkan dgn mereka yg lain di luar sana. Tp itu larh, kalO dah dasar manja tuh mmg manja jgk. Menda kecik pOwn bOleh jd besar.



"Allah tidak membebani seseorang melainkan sesuai dengan kesanggupannya. Ia mendapat pahala (dari kebajikan) yang diusahakannya dan ia mendapat siksa (dari kejahatan) yang dikerjakannya... "



Hurpfl. Ekceli tataw mcm mana mula. Berat juga nak berkOngsi cerita, malu pOwn ada. Tp sampai bila nk pendam kan? Ni kira tahap xbOleh nk pendam larh nie. Dah 5 hari menda nie jadi. Apa yg bOleh ckp berat mata memandang berat lagi bahu yg memikul. Segala yg tersurat tidak sama dgn apa yg tersirat di dalam hati.



**************

Memetik kata-kata Mummy :

" Ala 3 4 hari lagi baik larh tuh. Orang bersunat pOwn 3 4 hari dah baik. Ala cikit jee tuh!"

KOmen Cik Diana :

Ngee. Main2 plak mummy nie. Pandai plak buat lawak tuh. Nasib larh i xde pglaman bersunat. *bOys* Huhu. Tapi kira Ouke larh jugak sbb mampu buat tersenyum dari muka ketat jee. I percaya dgn kata2 mummy. HOpefully 3 4 hari lagi baik larh. Insyaallah.


**************


Memetik kata-kata Sister :

" Alaaa. Teruk ker? Hurpfl. KalO mcm nie jatuh larh saham."

KOmen Cik Diana :

Teruk xteruk dOk dlm bilik jee larh. Tak bOleyh la tgk Ombak Rindu kat wayang tuh. Saham jatuh? Xpe larh. Yg penting tyme nie larh kita nak kenal gelagat manusia. Caring Or cOncern ke x kat kita. Yg paling penting sanggup ke tidak menerima kita seadanya.




"Ya Allah heal my wOunds"
Amin Ya Rabbal Alamin.


p/s : dOakan sy cepat sembuh. :)

Sunday, December 4, 2011

[ Pendam ]

Aku yang mengejar bayang cinta
Kian terbiar
Terpendam kata
Tak terungkap selamanya


Pedihnya hanya aku yang merasa
Mahu memilikinya
Aku hanya hamba cinta


Bisik hatiku lepaskan dirinya
Sungguh aku tak bisa
Biarlah ku sendiri
Tanpa kasih di hati


Aku tak mampu pertahankan lagi
Cinta yang menyakiti
Biarlah aku pergi
Tiada hampa di hati


Pedihnya hanya aku yang merasa
Mahu memilikinya
Aku hanya hamba cinta


Bisik hatiku lepaskan dirinya
Sungguh aku tak bisa
Biarlah ku sendiri
Tanpa kasih di hati


Aku tak mampu pertahankan lagi
Cinta yang menyakiti
Biarlah aku pergi
Tiada hampa di hati
Aku yang mengejar bayang cinta



"Ya Allah heal my wOunds"
Amin Ya Rabbal Alamin.

Sumber

Wednesday, November 30, 2011

[ WOrdless Wednesday #3 ]




[ Lighters ]

<3

^
.
.
.
.

^
.
.
.
.

^
.
.
.
.



[ NOw, all i wanna see, A sky full Of lighters ]


:)



Monday, November 28, 2011

[ Cahaya Itu ]

This One's fOr yOu and me, living Out Our dreams
We're all right where we shOuld be
Lift my arms Out wide I Open my eyes
And nOw all I wanna see
Is a sky full Of lighters
A sky full Of lighters


**************



sOurce : mr gugel



p/s :: NOthing tO read. NOthing tO understOod. Only tO feel. *Find the light.

Sunday, November 27, 2011

[ Hati Yang Tercedera ]

Bila jiwa kacau risau tentang masa depan,
Bila hati sesak dengan karenah manusia yang tidak memahami,
Bila jiwa sukar berlapang dada,
Bila hati disempitkan dengan sangkaan buruk terhadap saudara lain,
Bila hati sentiasa ingin marah,


Bila akal lupa tujuan asal hidup,
Bila diri terasa enak berlingkar dengan maksiat,
Bila hati puas melakukan perkara yang tidak berbuah amal,
Bila jasad duduk enak tanpa berbuat ma'aruf.


Bila air mata terlalu sukar untuk dititiskan untuk-Nya,
Bila hati mula mengeras,
Bila fikiran melayang untuk perkara sia-sia,
Bila hati mula berputus asa terhadap rahmat dan nikmat-Nya.


Bila diri mula meminta yang berlebihan,
Bila hati mula meminta untuk yang bukan haq,
Bila diri rasa sudah cukup,
Bila lidah terlalu keras untuk mengalunkan zikir.


Bila cemburu terhadap nikmat dan rezeki insan lain,
Bila diri berpura baik di hadapan manusia,
Bila hati merasa perbuatan dosa sebagai tidak apa,
Bila diri sentiasa mahu dipuji.


Bila hati tidak yakin dengan janji-Nya,
Bila diri menyesal dengan setiap taqdir-Nya,
Bila hati sentiasa mencari aib dan salah orang lain,
Bila diri sentiasa ingin memuaskan selain dari Allah.


Bila hati merasa bebas dari jagaan Allah,
Bila merasa diri milik mutlaq diri sendiri,
Bila hati merasa aman melanggar amanah,
Bila merasakan tiada yang lebih penting melainkan diri sendiri.


Bila diri terlalu banyak beralasan,
Bila setiap perbuatan tidak terniat untuk Allah,
Bila diri mula berasa berat untuk sembah dan sujud kepada-Nya,
Bila telinga lebih enak dilagukan dengan selain ayat-ayat suci-Nya.


Bila mulut lebih senang berbicara tentang dunia dari manisnya syurga,
Bila redha manusia lebih dicari daripada redha Allah,
Bila merasa cinta manusia lebih asyik daripada cinta Allah,
Bila hati tidak rindu untuk bertemu-Nya,
Bila hati mula disempitkan dengan dunia,
Bila diri sombong tidak mahu meminta kepada-Nya,
Bila setiap akal, jiwa dan jasad terikat dengan dunia.


Hati itu bukan hati aku lagi,
Heal my heart Ya Allah,
Bless me with a new heart.


*******

sumber : tumblr

Mencari ketenangan. Diam seribu bahasa. Invisible.

Saturday, November 26, 2011

[ Muhasabah Maal Hijrah ]

Assalamualaikum w.b.t.


Di awal tahun baru hijrah,
Ku sujud menghambakan diri pada-Mu,
Hati terus merintih mengenangkan dOsa lalu,
KOtOrnya diri dengan maksiat dan nOda,


Lemahnya jiwa berdepan dengan dunia,
Lalainya diri dari mengingati-Nya,
Astaghfirullahal 'adzim....
Banyaknya kekurangan diri,
Ampuni hamba-Mu ini Ya Allah.


Aku sedar,
Jiwa yang tandus taqwa,
TerdOrOng lakukan apa sahaja,
Sanggup menentang arus kehendak Ilahi,
Yang difikir hanyalah untuk kepuasan diri,
Maka, pabila dOsa telah larut,
Gelaplah hati, kOtOrlah jiwa, murunglah diri,
Itulah fitrah sang pendOsa,
Yang leka dari pencipta-Nya.


Namun, bila iman hadir di jiwa,
Mata hati mula bekerja,
Baru kusedar, betapa diri jauh dari-Mu Tuhan,
Asyik sibuk untuk dunia,
Hinggakan sOlat sering kutunda,
Al-Quran pun malas dibaca,
Lidahku kOtOr dengan kata-kata dusta,
Mata ini tak kujaga dari perkara dOsa,
Telinga ini mendengar apa yang tak sepatutnya,
Kaki ini sering melangkah ke tempat lagha.


Ya Allah,
Jauh sekali diriku dengan peribadi kekasih-Mu,
Kau teladan terbaik bagi seluruh umat,
Ingin sekali aku mencOntOhi peribadimu, Rasulullah
Meskipun dirimu suci tanpa dOsa,
SOlat malam tidak pernah kau lupa,
Munajatmu di tengah malam jadi rutin harian,
Pengharapanmu pada Tuhan terlalu tinggi,
Sedang aku???
SeOrang hamba yang penuh dosa....
SOlat fardhu pun kurang dijaga,
Apatah lagi sOlat malam sepertimu, Ya Nabiyullah.


Sungguh,
Aku ingin berubah,
Menjadi seOrang hamba-Mu yang taat,
Aku takut akan azab kubur,
Aku gerun dengan dahsyatnya neraka-Mu,
Dan kurindukan nikmat syurga.


Jadi,
KupOhOn padaMu wahai Tuhan,
Campakkan ke dalam hati ini niat yang tulus,
Ingin sekali aku berdiri di hadapan-Mu dengan jiwa yang tunduk,
Ingin sekali aku rukuk pada-Mu dengan hati yang pasrah,
Dan ingin sekali ku sujud ke hadhrat-Mu dengan punuh kehambaan,


Ya Rahim,
Sucikan hatiku dari sifat munafik,
Sucikan amalku daripada riyak,
Sucikan lidahku daripada dusta dan mataku dari khianat,
Jadikanlah diriku seOrang anak yang solehah,
Yang bisa mendamaikan hati Ummi dan Abiku,
Jadikanlah diriku seorang mukminat sOlehah,
Kerna mukminat sOlehah itu lebih cantik dari bidadari syurga.


Dan...
Kurniakan aku kesabaran untuk menunaikan ketaatan pada-Mu,
Anugerahkan aku kesabaran dalam meninggalkan maksiat pada-Mu,
Jadikanlah hati ini hati yang sentiasa mengingati-Mu,
Agar dapat ku miliki sekeping hati yang tenang,
Jauh dari hasad dengki dan kepalsuan dunia,
Hadirkanlah cintaku kepada-Mu mengatasi segalanya,
Agar Kau temukan hati yang terbaik buat diriku.


MOga dapat kukecapi, kebahagiaan yang hakiki,
Suatu hari nanti...
Amin....


*************



p/s :: Salam Maal Hijrah buat semua. SemOga tahun yg mendatang memberi seribu makna dalam mencari keredhaan dan bermanfaat buat kita membaiki segala kekhilafan diri. Insyaallah.

DOa Awal Tahun dan DOa Akhir Tahun.


Ilham : Sumber

Friday, November 25, 2011

[ Derita Merindu ]

" Jika kau dapat memahami hati seorang perindu
Baru kau tahu derita hatiku
Jika suatu hari nanti giliran kau merindu
Baru kau ingat derita diriku
Segala yang berlaku bukan kemahuanku
Apa gunanya bahagia
Jikalau bahagia bersamamu hanyalah untuk sementara waktu
Aku pilih derita merinduimu "


sumber : mr gugel



Seandainya kau berada di depan mata
Mudah untuk aku berkata-kata
Supaya dapatku melihat seraut wajahmu
Walaupun belum tentu kau mahu bertemu
Apalagi memandangku



sumber : mr. gugel



" Mungkinkah esok atau lusa walau biarpun lama
Akan ku biar tiada, ku tetap kan setia
Entah bila akan tiba sampai jua harimu yang sama
Esok seperti semalaman yang tak berubah
Kaulah tanda tanya, kau tiada titik noktah "



***********


Di saat peristiwa itu terjadi. Segalanya kOsOng. Tiada lagi waktu utk berkOngsi kisah suka dan duka. Musnah segala impian dan harapan yang dibina. Namun, jauh disudut hati suara ku berharap agar dikau memahami. Namun, seandainya dikau selesa dijalanan ini, diriku berharap kebahagian buat dirimu. Setiap detik waktu juga ku bermOhOn kepada-Nya agar kesejahteraan memayungi dan melindungi dirimu.



p/s :: dOnt ever judge peOple befOre u really knOwing them. it just so unfair fOr them. give an OppOrtunity tO explain what had happened. (".)



Ilham : Mawar Berduri

Tuesday, November 22, 2011

[ Ketenangan yang dicari ]

Assalamualikum w.b.t

Kata pujangga, hidup dimulakan dengan tangisan, dicelahi Oleh tangisan dan diakhiri juga Oleh tangisan. Lihat larh betapa sukarnya menjalani kehidupan yg penuh dgn tragis, masalah, kesukaran, kepahitan dan derita. Bukti? Bagaimana seOrg bayi yg dilahirkan ke dunia dgn tangisan, apabila dewasa kelak hidupnya dicelahi degan tangisan dan akhirnya meninggal dunia juga diakhiri dgn tangisan. Fikirkan.

Bukan mudah untuk menyelusuri perjalanan kehidupan. Namun, jgn penah sesekali mengutuk perancangan kehidupan yg telah ditentukan Oleh-Nya, kerana Maha Suci Allah tdk pernah mnjadikan kehidupan manusia itu sbg satu penderitaan. Hakikatnya, sebagai seOrang hambanya kita diciptakan utk menikmatinya dan kemudian pulang ke akhirat untuk merasai kenikmatan yg abadi. Tetapi! Kita perlu kuat dan mesti berjuang untuk itu. Jadi, jelas larh hidup ini sebenarnya satu perjuangan bukan untuk menderita.


[ Fikirkan maksud tersirat disebalik gambar ini ]


Berjuang larh utk menghadapi segala Onak duri yg menlanda kehidupan ini..
Berjuang dan terus berjuang!
^ ____ ^



Ouke, bubbye :)

Sunday, November 20, 2011

[ BlOg under cOnstructiOn ]

Salam.


Hailaa, tetiba dilanda mOod bOsan + meluat n menyampah yg amat sebab asyik menatap menda yg sama hampir setahun. *Wekk! LOya anak tekak! Huhu. SO, sile jgn pelik n hairan cOz blOg picisan nie dh bertukar. WhOaa. Ape? Igt sailOrmOon jerk kee bOleyh tuka blOg picisan nie pOwn bOleyh men tuka2 taw! * Zaman muda2 lyn citer nie. Ngee.


Ouke, pape pOwn xbertukar dgn cOmplete lg. Al maklum larh tyme ade mOod jee nak layan edit2 segala bagai nie. Dah la banyak cekadak betul dye punye cOding. Arggghhhh! Sakit pale den. Tapi berbalOi larh bile dh siap nnty sbb puas hati dgn design sendiri. Ayat buat sedap hati. *Dush! hamek kaw! Nak sgt ikut pale hOtak sendiri yg cerewet bagai nak mampus tuh. Ouke, lantak larh. Janji kemas n xserabut itu sudah memadai. >,<
.
.
.
.
.
.


.
.
.
.
.
.
[ Page lame ]


.
.
.
.
.
.

[ Page sekarang yg sdg under cOntructiOn ]




Ouke. Nite kOrg!
;)

Friday, November 18, 2011

[ The One that gOt away ]


:: The One that gOt away ::

.
.
.
.
.
.
Apa yg "the One that gOt away" tuh?
Ouke, nak taw jawapan sile tgk videO clip nie.
Siyes sedeyh. Tersentuh btl dgn lagu + lirik n videO clip..
Hailaa. xbOleyh bayang larh mcm tuh. Giler sedeyh n kesian sgt..



.
.
.
.
.
.

"The One That Got Away"

Summer after high school when we first met
We make out in your Mustang to Radiohead
And on my 18th Birthday
We got matching tattoos

Used to steal your parents' liquor
And climb to the roof
Talk about our future
Like we had a clue
Never planned that one day
I'd be losing you

In another life
I would be your girl
We keep all our promises
Be us against the world

In another life
I would make you stay
So I don't have to say
You were the one that got away
The one that got away

I was June and you were my Johnny Cash
Never one without the other we made a pact
Sometimes when I miss you
I put those records on

Someone said you had your tattoo removed
Saw you downtown singing the Blues
It's time to face the music
I'm no longer your muse

But in another life
I would be your girl
We keep all our promises
Be us against the world

In another life
I would make you stay
So I don't have to say
You were the one that got away
The one that got away
The o-o-o-o-o-one [x3]
The one that got away

[Bridge:]
All this money can't buy me a time machine (Nooooo)
Can't replace you with a million rings (Nooooo)
I shoulda told you what you meant to me (Woooooow)
'Cause now I pay the price

In another life
I would be your girl
We keep all our promises
Be us against the world

In another life
I would make you stay
So I don't have to say
You were the one that got away
The one that got away
The o-o-o-o-o-one [x3]

In another life
I would make you stay
So I don't have to say
You were the one that got away
The one that got away



Ouke, bubbye!


"Never planned that One day, I'd be lOsing yOu"
Katy Perry .

Wednesday, November 16, 2011

[ WOrdless Wednesday #2 ]

Salam n selamat petang..


Bersempena exam Mathematic esOk hari.
.
.
.
.
.
.


^ _______ ^

:: hOt n cOoliO!

.
.
.
.
.
.

Haippp! AmbOi kOrg!
tutup mulut tuh. Jgn nk terpegun sgt! Haha.
Ouke. cukup sudah tyme merapu nk fOkus study.

:: Ouke. cuba fOkus study!

Hailaa. Study2x! Dari td dOk asyik berjimba-jimba jee study nyer cket.
esOk tyme exam mula larh. Ouke, mintak2 ape yg dibaca masuk.
plg penting kalkulatOr jgn lupa bwk Cik Diana Oit!
[ngee~kemarin punyer exam xbwk kalkulatOr. fuh! cuakkk]




p/s ::
berjimba-jimba
perbuatan Or perassan bersuka ria/berserOnOk-serOnOk/merapu segala bagai..
(Cik Diana, 2011) ^^

Monday, November 14, 2011

[ First paper dah hancusss! ]

Salam..


Hurrrrrmmmmmmmmmmmm..
Permulaan exam yang kurang baik. Fisrt day n first paper dah hancuss.
KalO mcm nie musnah larh harapan nak dapat ijazah kelas pertama.
*Harapan ke berangan pOwn tataw larh.
.
.
.
.
.
.
Huhhhhhh! Ouke, jap rase mcm nak jerit jee!
Arghhhhhhhhhhhhhhhhhhhhhhhhhhhhhhhhhhhhhhh!
w/pOwn tanpa suara asal hati puas. Mencii betOi! Lantak larh!
gerammmmmmmmmmm! pasrah!
.
.
.
.
.
.

sumber : sOny ericssOn cik diana
.
.
.
.
.
.

lain dibaca lain disOal#frust
.
.
.
.
.
.

Tak dak mOod dah nk bace nOta lg. Nak tidO n amek mOod balik.
esOk satu lg paper nk menghadap. asas mengenal nOmbOr.
perjuangan baru bermula n masih belum selesai.
Ouke. Bye!


Sunday, November 13, 2011

[ Tear us apart ]

Salam..

Nothing tO say juz wanna share abOut this lOvely sOng.
prOud tO be malaysian.
:)



Listening this sOng



" Tear us apart "




[ sOre dh mcm jOrdin spark jee. sedap!]


[ Nadhira Feat Ron E Jones - Tear Us Apart ]

From the first time we met each other
I knew that we'd be together
I saw in your eyes
It's just a matter of time

Don't know if this feels like the real thing
Tell me what to do where do I begin
Don't know where to start
Should I let you in my heart

And all it took was one touch, one kiss
I've never felt love like this
I pray I wish we can have this forever

I told you from the very start
It's always gonna be about us
Just don't go and break my heart
Baby, don't go and break my heart

I knew that we would make it this far
No nothing's gonna tear us apart
Just don't go and break my heart
Baby, don't go and break my heart

Girl you know that now we're together
I won't leave your side forever
You know that i'm yours
Baby, you're my only girl in the world

Now I have no reason to be alone
Fell in love with you
You are now my home
I'll always be true
I see no one else but you

And all it took was one touch, one kiss
I've never felt love like this
I pray I wish we can have this forever

I told you from the very start
It's always gonna be about us
Just don't go and break my heart
Baby, don't go and break my heart

I knew that we would make it this far
No nothing's gonna tear us apart
Just don't go and break my heart
Baby, don't go and break my heart

Ain't nothing gonna tear us
Ain't nothing gonna tear us
Ain't nothing gonna tear us apart

Ain't nothing gonna tear us
Ain't nothing gonna tear us
Ain't nothing gonna tear us apart

And all it took was one touch, one kiss
I've never felt love like this
I pray I wish we can have this forever

I told you from the very start
It's always gonna be about us
Just don't go and break my heart
Baby, don't go and break my heart

I knew that we would make it this far
No nothing's gonna tear us apart
Just don't go and break my heart
Baby, don't go and break my heart


Ehem. Jap nk jerit.
Arghhhhhhhhhhhhhhhhhhh! TensiOn nyer exam!
Ya Allah permudahkan diri nie tOk menjwab sOklan exam esOk.
Gagahkan mata ini utk menelaah segala bagai nOte yg byk.
Amin.

Thursday, November 10, 2011

[ Walk in LOve ]

Bismillahirrahmanirahim..





'tidak perlu mencari yang terbaik, tetapi berusahalah untuk menjadi yang terbaik'



Ini adalah sebuah perjalanan kehidupan yang sangat panjang,
mungkin juga jalan yang paling sukar dan paling merbahaya,
tetapi aku yakin dengan ketentuan serta takdir dariNya.


Walau sehebat mana Onak duri yang melanda perjalanan ini,
tabahkan hatiku, cekalkan diriku dan kuatkan semangatku untuk menjalaninya,
jangan biarkan diriku alpa bahawa setiap yang berlaku ada hikmah disebaliknya.




Aku lihat dia di sana
Aku ingin mendekatinya
Aku cuba menghampirinya

Lalu aku menyapa dia

Dia pun membuka bicara
Dan aku mulai mengenalnya

Kita mulai bermain mata
Mula timbul rasa bahagia

Bila dia mendekati diriku,

Hatiku rasa sesuatu
Bila dia senyum pada diriku

Hatiku rasa tak menentu

Kekadang hati ku bertanya
Adakah dia dah berpunya

Kerana diriku berasa
Aku jatuh hati padanya

Aku ingin memilikinya
Aku ingin menjaga dia
Aku ingin mencinta dia
Aku ingin hidup dengannya

Mungkinkah aku kan berjumpa dengannya

Untuk meluahkan rasa
Mungkinkah aku, kan berdiam diri saja

Menunggu cinta darinya...


:: TO be cOntinue 10/11/12 :: [Insyaallah]


dedicated tO sOmeOne Out there #mr.
semOga tercapai hasrat matlamat jangka pendek sblm melangkah ke matlamat jangka panjang
btw, thanks sbb sudi melapangkan masa membaiki lappy sy tempOh hari. "demi" Cik Diana :p
sentiasa larh mendOakan yg terbaik tOk kebaikan bersama. Insyaallah. >.<

Wednesday, November 9, 2011

[ WOrdless Wednesday #1 ]

Assalamualaikum w.b.t
.
.
.
.
.
.
.



.
.
.
.
.
.


"study mOod activated"

^______^

Friday, November 4, 2011

[ JOdOhku rahsia dari Illahi ]



Bissmillahhirahmanirahhim..

Andai dirasa sepi nukilan ini, kesepianlah yg sedang bersarang di jiwaku.
Andai dirasa riang nukilan ini, keringanlah yang sedang bertakhta di hati.
Seiring bersama mengikut rentak hidupku yang bergelar musafir dibumi Illahi.
Tidak lepas dari berharap semOga rahmat-Nya sentiasa memayungi diriku ini.
Insyaallah.





Ya rabbal alamin..
Jika ada 2 pilihan dan diantaranya adalah dia, tentu aku akan memilihnya,
Jika ada 10 pilihan dan diantaranya adalah dia, tentu aku akan memilihnya,
Jika ada 100 pilihan dan diantaranya adalah dia, tentu aku akan memilihnya,


Tetapi...


Jika hanya ada satu pilihan dan tidak ada dia dalam pilihan itu..
Maka aku pun akan menerimanya sebagai pemberian terbaik dariMU..
Aku tidak akan memaksa diriku untuk memilihnya,
Buatlah aku mencintai pilihan yang engkau berikan,
Buatlah aku setia pada pilihanmu,
Buatlah aku menyayangi pilihan yang engkau amanahkan..


*****************************


Ya Allah
Seandainya telah Engkau catatkan...
Dia milikku tercipta buatku...
Satukanlah hatinya dengan hatiku...
Titipkanlah kebahagiaan antara kami...
Agar kemesraan itu abadi...


Ya Allah...
Ya Tuhanku yang Maha Mengasihani...
Seringkanlah kami melayari hidup ini...
Ketepian yang sejahtera dan abadi...
Maka jodohkanlah kami...


Tetapi Ya Allah...
Seandainya telah Engkau takdirkan
Dia bukan milikku...
Bawalah dia jauh daripada pandanganku...
Luputkanlah dia dari ingatanku...
Dan periharalah aku dari kekecewaan...


Ya Allah Ya Tuhanku yang Maha Mengerti...
Berikanlah aku kekuatan...
Menolak bayangannya jauh ke dada langit...
Hilang bersama senja yang merah...
Agarku sentiasa tenang...
Walaupun tanpa bersama dengannya...


Ya Allah Yang Tercinta...
Pasrahkanlah aku dengan takdir-Mu...
Sesungguhnya apa yang telah Engkau takdirkan
Adalah yang terbaik untukku...
Sesungguhnya Engkau Maha Mengetahui...
Segala yang terbaik buat hamba-Mu ini...
Biar sekuat mana aku menyintainya..
Aku pohon agar lenyapkan perasaan ini..
Sekiranya dia ditakdirkan bukan milikku
..


Ya Allah Ya Tuhanku..
Tetapi sekiranya dia ditakdirkan untukku..
KupOhOn agar takdir memperkuatkan kasihku padanya..
Selagi tidak melebihi kasih padaMu..
Berikanlah kami kebahagiaan di dunia dan akhirat...
Dan periharalah kami dari azab api Neraka...

-Amin-


:: MelOdy frOm my sOul ::
Disebalik kerianganku, ada duka yg tersembunyi..
Disebalik lemah lembutku ada ketegasan tersendiri..
Disebalik kerasku ada air mata yang setia menemani..
Disebalik diam bicaraku ada impian yang ingin ku capai ..


Thursday, November 3, 2011

[ I'm Tagged! ]

Salam.

Ouke, senang cerita entry kali nie tOk langsaikan hutang tag. Tag yg dtg dari senOrita Lynda Pieces. SO, trlebih dahulu nk kasi ucapan thanks kt beliau cOz sudi tag Owner blOg picisan nie. Ngee. *Bajet sudah. Eyh! Tetiba perasan n rase mcm dh lama jee xkena tag Or laksanakan tag yg tlh ditag. Huhu. Ouke, tanpa membuang masa jOm cikidOut ape kebenda yg kena tag tuh! >.<

:: Term n COnditiOn ::

1. You must post these rules.
2. Each person must post 11 things about themselves in their journal.
3. Answer the questions the tagger set for you in their post. And create eleven new questions for the people you tagged to answer.
4. You have to choose 11 people to tag and link them on the post.
5. Go to their page and tell them you have tagged HIM/HER
6. No tag back!
7. No stuff in the tagging section about " YOU ARE TAGGED IF YOU ARE READING THIS" YOU LEGITIMATELY (a.k.a REALLY, TRUST, WITH ALL HONESTY) have tagged 11 people.


:: 11 things abOut me ::


1. Teacher tO be
2. Anak bOngsu
3. Cerewet
4. Sentimental
5. Sensitif
6. Garang
7. Penyayang
8. Sabar
9. BOrOs
10. White rOse
11. NOvel


:: 11 QuestiOn frOm Cik Lynda Pieces ::


1. Bilakah anda memulakan hidup sebagai seOrg blOgger?
- Tahun 2008 rase nye tp yg betul2 aktif start tahun lepas. :)

2. Mengapakah anda ingin melibatkan diri dengan dunia blOg?
- BlOg ibarat cOretan yg terpantul dari hati. Bebas menulis mengikut melOdy
frOm my independent sOul >,<

3. Siapakah yg mendOrOng anda untuk berblOgging?
-Kawan2.

4. Warna apakah yang menjadi tema pada blOg anda?
- Warna putih dan warna pink. Mengikut perspektif Cik Diana putih
melambangkan simple, lOw prOfile, suci, kemas. Pink plak lembut, sentimental, sejuk mata mandang. *Ngee. Sila jgn muntah Ouke! Haha :p

5. Adakah anda memasang iklan di blOg anda?
- Yurp. Sy pasang dua jee iklan satu dr nuffnang n satu lagi dr heart beat. SO, kalO
nampak iklan tuh hidup bOleyh la klik Ouke. Hehehe.

6. BlOg siapakah yang anda fOllOw disaat pertama kali bergelar blOgger?
- Erm.. Xingat dah larh. Rase mcm kawan2 disekeliling kOwt.

7. Seramai manakah fOllOwer blOg anda?
- BlOg sy suda mempunyai 1865 Org fOllOwer. *Huh! mcm xpercaya jee tp thanks
larh cOz sudi fOllOw. :)

8. Pernahkah anda mendapat kOmen "i fOllOw u, fOllOw me back"? Apakah tindakan anda?
- Selalu sgt dapat kOmen mcm nie. KalO tyme tuh free mmg fOllOw balik larh. Tp ade jgk yg tercicir n xsempat nk fOllOwbalik if xde tinggalkan link. SOe Ouke. *Ngee.

9. Apakah perasaan anda bila membuka blOg yg mempunyai music?
- Mcm mengganggu pembaca sbb Org yg nk membaca tuh pOwn kadang2 dah
pasang music sendiri kt laptOp dye. Nnty bertindih plak.

10. Adakah setiap entry anda mendapat sambutan? KOmen yg banyak? Apakah perasaan anda?
- Sambutan biasa jee kOwt tp mmg ade larh visitOr yg msk tOk bace entry.
KOmen plak ikut stOry kt entry kalO menarik ade jee yg kOmen. Perasaan
agak gumbira larh cOz ade sudi membaca.

11. Siapakah blOgger pilihan hati anda dan mengapa?
- Ramai! Senyum tak perlu kata apa-apa. >.<


:: 11 QuestiOn frOm Cik Diana ::


1. Senaraikan Orang2 yg anda sayang?
2. Apa barang yang paling berharga bg kOrg?
3. Barang Or menda yg paling mahal kOrg penah beli?
4. Tempat yang kOrang teringin sgt nk pegi n kenapa?
5. Apa matlamat kOrang tOk 5 tahun akan datang?
6. Bila dilanda masalah apa tindakan kOrang?
7. Apa cara kOrang buat untuk redakan kemarahan?
8. NOmbOr apakah yg yg membawa tuah kepada anda?
9. Bilakah keadaan Or situasi yg mmbuatkan kOrg rasa nk jerit?
10. Antara pantai n shOpping cOmplex yg maner kOrg lebih suka pergi?
11. Penah rasa yg penulis blOg nie kadang2 bersifat hipOkrit? KOmen cket.



Huh! Akhirnya, siap jgk. All abOut eleven "11". Byk jgk larh cekadak2nya. Hehe. SO, rajen2 larh jwb eyh. Pastu jgn lupa kalO dh siap buat tinggal larh link kt cOmment. Nk p terjah blOg2 kOrg sekali gus nk bace respOn.. Hehe. Slamat mengtag Org seterusnya.. >,<

Ouke, Bubbye!

Saturday, October 29, 2011

[ Kisah dOngeng hatimu miliku ]


Assalamualaikum..
Hyee.. Selamat pagi kOrg..
^___^

Hurmm.. Nk tuleh ape pOwn dh tataw. BlOg mcm dh asing jee bg sy skunk nie. Jari jemari dh kekOk nk menaip, nk update entry pOwn dh mcm ketandusan idea. Asal buke new pOst jee sah stuck berhari2 xpOwn tersangkut berminggu2. Hailaa! Apa sudah jadi larh ngan sy skunk nie?


Ermmm.. kOrg penah rase x penulisan seseOrg tu menggambarkan perwatakkan Orangnya? KalO xbanyak pOwn kurang lebih mesty berkaitan punya larh. SO, bile kita bace penulisan dye kita bOleyh agak mOod / feeling / emOsi Org yg menulis. Dari situ kite dapat rase larh ape mesej yg nk disampaikan base On susun ayat, tanda bace n segala bagai yg dpt mewujudkan sifat khayalan Or imaginasi trhdap menda yg dibaca.


Eyh! Mengarut kee sy nie skunk? Ouke, xkisah larh kalO kOrg faham, fahami larh ianya Or kOrg bOleyh teka sOmeting base On apa yg sy tuleh mengikut tafsiran kOrg sendiri yg membawa maksud tersirat. Wekss! Merapu. Ouke, dr penulisan kita pindah ke lagu plak. Skunk baru sy phm kenapa ramai Org yg suka lagu2 nie. *Punyer larh panjang lebar cerita padahal nk ckp sal lagu jee. AyOook!

:: Kisah DOngeng ::

Ku sedar ku tak seberapa
Jika dibanding mereka
Yang jauh lebih megah dari diri ini

Apa yang mampu ku berhias
Hanyalah hati yang ikhlas
Terpendam simpan untuk dia yang sudi

Mencintai aku dengan seadanya
Mencintai aku bukan kerana rupa
Dalam waktu sedu
Dalam waktu hiba
Ku harapkan dia rela

Mencintai aku dengan seadanya
Sanggup menerima insan tak sempurna
Atau mungkin cinta sebegitu hanya
Kisah dongeng saja

Belum pernah ku merasakan
Dipeluk dalam dakapan
Eratnya melindungi jiwa rapuh ini

Sanubariku memerlukan
Kehadiran seorang teman
Tulus mencurah kasih sepenuh hati

Mencintai aku dengan seadanya
Mencintai aku bukan kerana rupa
Dalam waktu sedu
Dalam waktu hiba
Ku harapkan dia rela

Mencintai aku dengan seadanya
Sanggup menerima insan tak sempurna
Atau mungkin cinta sebegitu hanya
Kisah dongeng saja



:: Hatimu Miliku ::

Pernahkah engkau hargai
cintaku yang sejati
pernahkah engkau mengerti
akan diriku ini

Betapa hebatnya cintamu
memberiku sejuta pilu
betapa agungnya asmaramu
membuatku terpaku

Disisimu aku terdiam seribu bahasa
dihatiku bergetar sejuta rasa
namun sukar untuk aku meluahkan
kucinta padamu

Nafasku terhenti bila melihat dirimu
terasa batas degupan jantungku
mungkinkah hatimu milikku jua
kusayang padamu

Kan kuabadikan dikau
suatu kenangan yang manis
yang tak mungkin aku lupa
untuk selamanya

Kan kucoretkan kenanganmu
dalam sanubariku ini
dapat jadi yang terindah
di dalam hidupku ini

chorus:
Disisimu aku terdiam seribu bahasa
dihatiku bergetar sejuta rasa
namun sukar untuk aku meluahkan
kucinta padamu

Nafasku terhenti bila melihat dirimu
terasa batas degupan jantungku
mungkinkah hatimu milikku jua
kusayang padamu

Bagai bahtera yang dilanda badai
Gelora cintamu
Mengoncang jiwaku
Berombak mencari
Daratan yang damai
Ohhh cintaku






:: On mOod ::

Friday, October 28, 2011

[ Frust! Sekadar COntengan Jalanan! ]

Salam..


Owhh! Terasa gila lame x hapdate entry kt blOg picisan nie. Hailaa, ntah kenapa larh tetiba rase saraf Otak gagal berfungsi dgn sewajarnya utk menyusun kata2 yg hendak diluahkan kt cni. Mungkin juga disebabkan mOod bercuti sampaikan Otak pOwn dh mcm xbetOi jee. Tp xpe, tyme nie larh nk kasi rehat Otak, pasnie nk berperang ngan exam plak. Mintak2 segala bagai yg dibaca senang larh meresap masuk dlm pale Otak kalO tdk mau kena rebus jgk nOta2 tuh! *Ngee. Ta penah buat pOwn.


Ouke, eyh memanjang mukadimmah xde kena mengena ngan tajuk entry. Hehe. Ntah larh rase mcm dh janggal nk menaip kt cni. *Dush! Kena sebijik. Ouke berbalik kpd tittle n3, ekceli mmg frust gila! Frust yang amat sgt ngan "COntengan Jalanan". Opsst! Jgn salah phm bukan frust dgn karya "COntengan Jalanan" tp frust dh mana nk cari "COntengan Jalanan". Apsal larh nOvel nie ssh sgt nk cari kat penang?? Penat jee pegi mall semata nk cari buku nie tp hampeh jee tarak jumpe pOwn. Susah betOi larh nk cari karya2 Jemari Seni nie. :(



:: COntengan Jalanan - HlOvate ::


Hailaa. HlOvate kenapa larh karya anda terlalu unik sampaikan cOver nOvel nie pOwn dah nampak keunikan tue. Ekceli "COntengan Jalanan" ini nOvel terbaru dari HlOvate. Baru xbaru pOwn lama gak larh tp apsal larh baru lately nie baru terperasan. *Huh! Sekali lg frust! Org lain dh berkurun habeh bace i baru nk terhegeh2 bace. Haih! Menyampah tOi! Bile larh nk dapat bace ntah. Nk beli On9 mcm maleh jee nk kena bank in segala bagai itu yg maleh tuh. Huhu. SO, sementara nk beli bace larh dulu dr blOgdrive hlOvate.


HlOvate mmg best larh. Sudah larh identiti dirahsiakan. Terlalu merendah diri tetapi sgt berbakat besar. Setiap kali membaca karya nya terbayang2 siapakah penulis nOvel nie. Jalan cerita yang dibuat sgt menarik n secara tidak langsung berkaitan dgn isu semasa. Sudah tentu larh Orang nya sgt sempOi cOz bahasa dye sume sempOi tahap cOoliO tp sgt educated plus mesej islamic yg terbaik! Pape pOwn I mmg peminat hlOvate! IdOla dlm diam. Hurm. Best nyer kalO ade bakat menulis mcm tu. Terasa nk jadi penulis nOvel larh plak. :p


p/s :: sape ade nvel nie meh la kasi pinjam sat. ;o


:: Versus ::

Thursday, October 13, 2011

[ Hati Bergetar Rindu ]

Salam.

Yurp! Hati bergetar rindu sudah pOwn terhenti. Hati kecilku berkata ta payah nk rindu sangat larh. *Blurr sekejap! Ouke, ekceli sangat teruja sbb dah abeh baca keseluruhan isi cerita nOvel yang bertajuk "Hati Bergetar Rindu" nieyh. Dek kerana desakan Osmate yang cakap cerita nieyh sedap itu yang timbul satu perasaan tOk membaca. Katanya lOike penulisan nOvel Ramli Awang Mursyid cOz kita jd nk tahu jee ape kesudahan cerita dye.


SO, dgn semangat nyer aii pOwn bace larh dgn tekunnya. Akhirnya terjatuh hati larh plak dgn perwatakan Sid * herO cerita merangkap seOrang pOlis yg menyiasat kes pembunuhan yg melibatkan isterinya. Ouke, kalO dah name pOwn isteri mmg si suami mempertahankan isterinya larh. Sape xsayang isteri kan?? Ekceli ini baru kali pertama membaca nOvel karya Dhiya Zafira. SO, pasnie mcm nk cari yg seterusnya jee.


Tapi kejap! Nk tunjuk buku n sinOpsis citer nieyh dulu. Sempat jee aii rembat kt Owner dye punyer blOg. Hehe. *Buat muka ta malu pastu tempek kt entry blOg sendiri. Hak3x!


:: SinOpsis Hati Bergetar Rindu ::




Hidup itu adalah rangkaian perjuangan demi perjuangan. Maka janganlah ada yang menyerah, berputus asa dan menganggap perjuangan hidup adalah satu yang sia-sia. Tetaplah tegar meski yang lain berguguran. Tetaplah tersenyum meskipun perjuangan ini terasa pahit dan berliku.Kerana DIA tidak akan mensia-siakan perjuangan kita.

Ari ~ Bersamamu aku memahami makna bahagia, tetapi mengenalimu juga membawa aku ke lembah derita. Sesungguhnya, tiada insan yang mahu dikhianati. Lebih-lebih lagi daripada orang yang paling dipercayai.

Sid ~ Segala jerih yang kita lalui, semoga ada senyum pada esok hari. Percayalah... kita semua hanya mahu bahagia. Percayalah... kebenaran hanya mampu dilihat oleh mata hati, dan Ari... yakinlah bahawa ALLAH sudah memilih yang terbaik buat kita.

Ini kisah mereka yang mencari kebahagiaan. Kisah mereka yang terbeban dengan dosa silam. Kisah mereka yang mencari keampunan. Kisah mereka yang mahu mencari jalan pulang. Kisah mereka yang harus mengerti dan memahami apa ertinya makna sebuah perjuangan.






Ouke.. Tu jee entry kali nieyh.. :)
Assalamualaikum.

Tuesday, October 11, 2011

[ Permudahkanlah segala urusanku ]

Assalamualaikum w.b.t.

Ouke. Saya sgt tade mOod. Saya sgt sedih. Kadang2 saya rasa saya xmampu nk tanggung seOrang diri. Tp kenyataannya saya memang kena tanggung seOrang diri n perlu kuat tOk hadapi semua yang berlaku.

Thanks buat insan2 disekeliling yang menjadi kekuatan buat diri ini. Thanks sebab sentiasa menjadi pemudah cara tatkala diri dalam keadaan ketandusan lOgik akal fikiran. Thanks untuk setiap suntikan semangat yang diberikan.
.
.
.
.
.
.
.

.
.
.
.
.

.
.
.
.
.
.
.

Thanks tOk setiap kata2 perangsang dan menjadi kekuatan dalam diri saya. SemOga diriku dapat menempuhi setiap yang berlaku dengan tenang dan yang paling penting Allah permudahkanlah segala urusan ku.. Insyaallah.



**********


Ya Allah Ya Tuhan Kami

Kurniakan Kami Rahmat Dari sisimu. Dan Berilah Petunjuk kepada kami dalam urusan kami dengan segala petunjuk.

Mudahkanlah Urusan Kami Ya Allah, Permudahkanlah jgn disulitkan, kerana engkaulah yang maha memudahkan, segala yang susah adalah mudah bagimu,

Ya Allah sempurnakanlah dengan segala kebaikan dengan rahmatmu,Ya Allah Wahai Yang Paling Mengasihani Daripada Segala yang mengasihani…. Amin Ya Rabal Al Amin…
**********


semOga hari esOk lebih baik dari hari nie..

Sunday, October 9, 2011

[ DOsakah aku Berkecil hati @ Terasa hati? ]

Assalamualaikum w.b.t.



"Mengecilkan hati orang adalah berdosa, berkecil hati juga adalah berdosa. Tetapi lebih besar dosanya jika kita berkecil hati."


I'm so confused...
Kenapa orang kecilkan hati kita, kita pulak yang berdosa?
Then I asked my dad what's that mean.



**********



Ayah: Jika seseorang hina kita, dia berdosa. Jika kita terasa hati dengan penghinaan dia, kita juga berdosa. Tetapi dosa kita lebih besar dari dosa dia.

Anak: Uiks...Tapi kenapa pulak? Kita tak buat apa-apa pun?

Ayah: Kerana orang yang menghina kita itu adalah peringatan daripada ALLAH.

Anak: *Blur

Ayah: Kenapa kita dihina oleh orang itu? Kerana itu adalah ujian dari ALLAH. Kenapa ALLAH hadiahkan kita ujian itu? Kerana DIA nak mengingatkan diri kita yang dah leka dengan dunia. Bila kita berkecil hati dengan orang tersebut, bermakna kita tak redha dengan ujian yang ALLAH turunkan. Kesimpulannya, kita bukan kecil hati dengan orang, tetapi kita kecil hati dengan ALLAH.

Anak: Ooo..Ok...

Ayah: Lagi parah bila kita pun cerita pada kawan-kawan kita, "Dia dah banyak buat aku macam ni, macam tu..." dan sebagainya. Dan kawan-kawan kita pula akan cerita pada kawan-kawan lain, "Kesian kawan kita tu..budak tu dah banyak sakitkan hati dia..." Jadi keredhaan kita terhadap ujian ALLAH itu lesap.

Anak: *Termakan cili



**********



Subbahanallah. Hanya itu yang mampu saya lafazkan. Sesungguhnya manusia itu sentiasa berada dalam kerugian. Malu sendiri kerana saya memiliki sikap ini. Astagfirullah hal azim. Ringkasnya saya cuba untuk menjauhi sifat ini, sifat mudah berasa hati. Insyaallah akan sedaya upaya untuk redha dengan ketentuan Allah dan bersyukur di atas peringatan yang diberikan.


:: 9 /10 / 11 ::