Wednesday, December 11, 2013

[ First POsting : SekOlahku Duniaku ]

Assalamualaikum...




Ceritera First pOsting. First pOsting sebagai seOrang pendidik. Alhamdulillah, [ 1 Julai 2013 ] cerita bermula.  Sudah hampir enam bulan bekerja namun sekarang baru diwujudkan entry berkaitan sekOlah dimana tempat mencurah bakti dan tempat mencari rezeki. Ku akui terlalu lama masa yang diambil dan diperlukan untuk fasa penyesuaian diri. Segalanya baru buat diriku, hinggakan aku terkesima dgn apa yang terjadi. Berlaku secara sekelip mata dgn perubahan yang sgt ketara. 



Secara jujurnya Negeri Sarawak bukan pilihanku, namun takdir telah menletakkan ku untuk bertugas di Negeri Sarawak. *HOw a big surprise fOr me. Pengsan! MelOpong mulutku dihujung talian saat diberitahu my classmate "Diana, awak dapat Sarawak!" Terkebil2 mata saat tu. Betul ke nie? Sarawak? *Sepi plus bunyi cengkerik. Saat tu kalO pengsan pOm mmg sesuai sgt la, terus masuk wad sbb dekat HOspital Bukit Mertajam utk buat medical checkup masa tu. Huh! Terflashback la plak. Ouke, skunk nk tayang cket gamba sekOlah dimana tempat saban hari aku berada. Sebuah sekOlah yang terletak di hujung Negeri Sarawak.






[ A jOurney Of a thOusand mile begins with a smile. ]
 

 

 [ The jOurney Of the thOusand miles begins with a single step ]



 [ I cOnsider this wOrld like tO be a schOol and our lives to be the classrooms. ]



 [ Life is a jOurney and i will enjOy the jOurney ]





 [ In any field, find the strangest thing and then explOre it ]




 [ SchOol is a building which has fOurs wall with tOmorrow inside. ]




[ YOu are the creatOr Of yOur Own destiny ]



   [ Believing yOur self is the first step to success ]



So, mcm mnaa? Macam cantik jee, macam cOmei jee. Huhu. *Haruslah syOok sendirikan. Alhamdulillah, Allah beri peluang untuk aku merasainya sendiri. Cuma apa yang aku perlukan ialah masa. One a big hijrah fOr me.  Dari semenanjung ke tanah bOrneO, dari dekat dgn yg disayang ke lebih jauh dgn yg disayang, dari pekan ke luar bandar, dari sekOlah menengah ke sekOlah rendah, dari sekOlah batu ke sekOlah kayu, dari 3000 student ke 60 student, dari 200 Orang guru ke 13 Orang guru. Pape pOm, dgn rasa rendah hati bersyukur dengan nikmat yang Allah berikan. Dapat juga bantu keluarga. Insyaallah setiap yang berlaku pasti ada hikmahnya. Perancangan Allah adalah yang terbaik. *Pegang itu Diana.




Ouke, tarikh nafas dalam2. Disember bakal bertemu ke penghujungnya. Hanya mampu menghitung hari untuk kembali berpijak di Tanah Borneo. *Hatiku mula sepi. Kenapa masa itu terlalu cepat berlalu. Lebih kurang  seminggu sahaja lagi untuk bersama mereka yang aku kasihi, yang aku sayangi di semenanjung. Bila sampai masanya kita bakal berpisah lagi dan yang pasti aku akan pergi menjauh. *Suasana sayu menyelubungi hati. Bunyi cengkerik. Ouke, COme On Diana. Be a strOng gurl. Akan ku gagahkan jua mencari kOnklusi untuk kuatkan hati ini. Insyaallah.



" Terasa rindu untuk jadi Diana yang dulu. Pliss Hati be nice tO me. "



P/s :: SemOga Allah sentiasa tabahkan hati ini. Sepenuh jiwa dan ragaku telah kuserahkan pada ketentuanMu. Ikhlaskanlah hatiku ini. Insyaallah. (-_-)

9 cOmments (",):

Anonymous said... [Reply]

ada hikmah di sebalik semua ni kan...

Noor Aliff said... [Reply]

Jauh d mata dekat d hati...berbakti lah seikhlas hati..

Cik Diana said... [Reply]

@Rapunzel Cikilolo

Insyallah. Ada hikmahnya. *Redha.

Cik Diana said... [Reply]

@mr adachi

Terima kasih. Insyaallah. (-_-)

Mia Liana said... [Reply]

jauhnya bertugas kat sana... semoga menjadi seorang pendidik yang berjaya...

khai artzfar said... [Reply]

selamat mendidik anak bangsa :)

Cik Diana said... [Reply]

@Mia Liana

Insyaallah kak. Trimas yea. :)

Cik Diana said... [Reply]

@Khai Artzfar

Ouke. Insyaallah. Kamu jgk sir tO be. gud luck!

Anonymous said... [Reply]

Yeah good luck for you.