Sunday, February 3, 2013

[ Perasmian Sambutan Tahun Baru Cina ]

Assalamualaikum.


Ouke, disebabkan sy kini berada di [ sekOlah jenis kebangsaan (c) ] maka haruslah adanya sambutan ini. SO, ini adalah pengalaman pertama merasai sambutan seumpama ini dengan lebih dekat. Serius teruja, rasa beruntung sangat sebab dapat peluang macam nie. Tetiba juga mula timbul semangat 1 Malaysia dalam jiwa. *Huh! Nilai patriOtik disitu. Ouke, kalO ikutkan seminggu lagi utk sambut Tahun Baru Cina, sO ini dikira sebagai perasmian utk menghangatkan suasana. Kawasan sekOlah pOwn dah meriah n kaya dengan warna merah. Semasa perasmian nie berlangsung, byk jgk persembahan pelajar. Terhibur la jgk waktu tu. Kreatif remaja zaman sekarang. *Remaja tu termasuk sy. :p




 [ Pentadbir Sekolah yg terdiri drp Pengetua, Penolong Kanan n Guru Kanan ]

Yusheng, yee sang atau yuu sahng (Cina Ringkas: 鱼生; pinyin: yúshēng) ialah sejenis salad ikan mentah gaya Chaozhou. Yee sang biasanya terdiri daripada potongan daging ikan mentah (khususnya salmon), yang bercampur dengan cebisan sayur-sayuran dan beraneka sos dan perasa, dan ramuan-ramuan lain. secara harifah, "yusheng" diterjemah menjadi "ikan mentah", namun boleh dianggap melambangkan kemewahan, kemakmuran dan kesuburan.




 [ Comei jee singa nie menari ]

Tarian Singa (bahasa Cina: 舞獅; pinyin: wǔshī) adalah sebahagian daripada tarian tradisional dalam adat warisan masyarakat Cina, yang mana penari akan meniru pergerakan singa dengan menggunakan kostum singa. Kostum singa itu dimainkan oleh dua penari iaitu seorang memainkan di bahagian hadapan dengan menggerakan kepala kostum, manakala pasangan penari akan memainkan bahagian belakang kostum singa tersebut. Kedua-dua penari itu akan bergerak seakan-akan singa di atas pentas yang disediakan. Tarian singa ini akan diiringi oleh gong, dram, dan dentuman mercun yang dikatakan akan membawa tuah.


Ouke, kasi uplOad gamba cket2 sudah. Janji hidup juga blOg nie dari terus dipinggirkan. Rasa mcm baru lg jee masuk bln satu. Last mOnth pOwn sempat buat satu jee entry. Ouke larh. Yang pentingnya sedar tak sedar dah masuk tiga minggu berkhidmat disini. SemOga Allah mempermudahkan setiap yang sukar bagi diriku dan orang lain dapat menerimaku seadanya. Student plak jgn la membuli dari segi mental. 
Mornight.


P/s : Alhamdulillah.

10 cOmments (",):

::ini belog saya . cinta hati saya:: said... [Reply]

macam best je . hihi . semoga dipemudahkan urusan :)

sabella mohamad said... [Reply]

wah macam best je . bella takde pengalaman macam tu pun kak . akak mengajar kat sekolah tu eh ?

Eza Faezah said... [Reply]

pengalaman berharga ni dia ;) hehe. best! ;)

cikmas said... [Reply]

mantap la cikgu.... diana interim skola mana ?? :)

Cik Diana said... [Reply]

@::ini belog saya . cinta hati saya::

xie xie. :)

Cik Diana said... [Reply]

@sabella mohamad

aah. mengajar dkt sekolah nie.

Cik Diana said... [Reply]

@Eza Faezah

itu la. ambik pengalaman dulu. :)

Cik Diana said... [Reply]

@cikmas

Akak. Diana xdapat interim pown. Ini sekOlah tempat diana jd guru ganty. Interim n posting masih menjdai tanda tanya. :(

Qu azniza ;) said... [Reply]

soo sweeet. sukanya pengalaman baru cm ni. betuahnye awak... hehe. tq sebab kongsi dlm blog ni. hairan jugak.apa la yg dorg makan ramai2. skrg baru taw

Cik Diana said... [Reply]

@Qu azniza ;)

same la. sblm nie xamek pOt sgt pOwn. hehe