Showing posts with label [ Interview SPP ]. Show all posts
Showing posts with label [ Interview SPP ]. Show all posts

Saturday, May 18, 2013

[ Interview SPP : Keputusan Temu Duga ]

Assalamualaikum.


*NOTIS
Keputusan temu duga jawatan Pegawai Perkhidmatan Pendidikan Siswazah (PPPS) Gred DG41 bagi calon bagi graduan Institut Pendidikan Guru Malaysia (IPGM) dan Institut Pengajian Tinggi Awam (IPTA) yang ditemu duga mulai 19 Februari 2013.
Keputusan ini akan dimuat naik secara berperingkat mengikut tarikh temu duga. Bagi calon yang berjaya dalam urusan tersebut, surat tawaran pelantikan akan dikemukan terus kepada calon. Keputusan boleh disemak di sini.

Tarikh Temu Duga:
19 Februari 2013 - 22 Februari 2013


Alhamdulillah. Saat-saat genting, berdebar, resah dan gelisah akhirnya sudah berakhir. Hanya Allah yang tahu apa perasaan dalam hati saat diberitahu keputusan temu duga sudah bOleh di semak. Lulus atau gagal. Hanya dua perkataan nie bermain di fikiran. Waktu nie jgk mula terbayang detik cemas semasa [ Interview SPP ]. Oppsst! Satu sOalan kite kantOi. SOalan berkaitan Menteri.  Huhu. Sungguh memalukan sbb xdapat nk jwb, bkn sy sOrg jee tp satu grOup xtahu nk jwb. Hehe. Igt lagi bila balik iv cerita dekat mummy n daddy then diOrg marah. Itu pOn xtahu. Owh man! DOwn sekejap. KalO gagal panjang juga ceritanya. Ouke, disebabkan nk pendekan cerita, maka dengan rakusnya terus masukkan nom IC dan pautan adalah seperti yang yang tertera. 



[ Klik untuk tumbesaran ]


















Tahniah! Anda berjaya. Alhamdulillah. Means saya lulus. Terima kasih panel yg meluluskan sy. Terima kasih utk setiap Org nyang mendOakan sy. Sebenarnya keputusan nie dapat tahu 3 Mei 2013 hari tu. Bayangkan sempat dua kali jumaat baru nak publish entry nie. Mase dapat taw result bukan main berkObar2 nk share dekat blOg. Tapi disebabkan tiada kegigihan menaip entry maka tersadai la hampir dua minggu dalam draft. Huhu. Apa pOn syukur sangat, lulus jugak akhirnya dan kini sy Cik Diana siap untuk dipOstingkan. Ai ai captain!



P/s ::  But On the Other side im nOt happy. [ Just Give Me A ReasOn ]

Sunday, February 24, 2013

[ Pengalaman Interview SPP ]

Bissmillahirrahmanirahim.


Alhamdulillah, akhirnya selesai juga [ Interview (iv) ]. Lega dan lapang sangat rasa. Terlepas satu beban. Walaupun apa yang dibaca tidak disOal byk namun sekurang2 i learn sOmething frOm nOthing. I knOw what is Gagasan 1 Malaysia, SPP, KPM, 1M1S, SEGAK, KKSR, PBS, PIPP, PPPM 2013-2025, PPSMI, MBMMBI, GTP, ETP, Sejarah Perkembangan Pendidikan, TeOri Pembelajaran etc. Ada yg dh belajar tp terlupa sudah. Tp kira Ouke la kan, b4 nie tahu hanya pd surface jee tp skunk ambil tahu secara detail semua menda tu. Harap kekal utk lOng term. :)



Ekceli, mmg xsempat nk cOver banyak menda. Main tawakal jee larh pergi. Sebab kite xbOleyh nk jangka sOalan apa yg akan disOal. Oleh itu, mmg sgt perlu kena ade knOwledge yg sgt luas. Hingga ke saat akhir pOwn masih membaca. Even kalO masuk kelas utk relief or mengajar pOm bawak buku iv utk dibaca. Dalam kereta pOwn sempat jgk membaca, Malam n pagi2 b4 iv tu pOm masih lg membaca. Tidur mmg xcukup la. Makan mmg xlalu la jwbnya. *Sivik. Rakyat Malaysia yg suka membaca.



Ouke, seawal pagi destinasi yg dituju ke IPG Kampus Tuanku Bainun.  Alhamdulillah, akhirnya dapat buat iv dekat dengan rumah. Mmg apply nk buat dekat Penang w/pOwn tahu akan terkOntang-kanting sengsOrang sbb classmate ramai buat dekat [ IPG Kampus Kota Bharu ]. SOrang pOm sOrang laa. Janji iv. Sekurang2nya dpt jugak tambah kawan baru yg super cOol. Sebelum nie kitOrg kenal melalui Fb jee, hari nie la baru first tyme  face tO face. Ekceli kitOrg sume satu cOs cuma IPG yg berlainan. So, kitOrg satu grOup, Sesi 3, Bilik 1 yang akan ditemuduga Oleh Timbalan SPP, DatO' Dangiran dan Jurulatih Utama (Cikgu).



[ Mangsa IV SPP : We are already dOne! ]



[ Mangsa IV SPP : Baca sampai lebam ]







Tatkala mula melangkah kaki nk masuk bilik iv, rasa mcm berjalan di atas angin jee. Nk je tampa muka sendiri. Mimpi ke. Tapi bila dah mula duduk n DatO' mula berbicara seperti sembang santai biasa, perasaan mula cOol balik. DatO' tanyakan khabar sOrg2. Then tanya dh minum pagi ke? Ouke, yg nie kitOrg lambat respOn. Paham2 la. Nk jujur ke nk tipu nie. Tp kantOi jee. Xbaik menipu kata DatO'. Hehe. Ouke kemudian baru larh kitOrg kenalkan diri. Itu pOwn sgt terhad mengikut apa yang DatO' mahu. Nama, Opsyen, Nama IPG dan tempat tinggal. Selepas itu baru larh diajukan sOalan terbuka secara bertubi2. Antara sOalannya. Igt2 lupa sudah nie.



[ SOalan dari Jurulatih Utama berkaitan bidang ]
1. LINUS
2. Maksud Literasi / Numerasi / Konstruk
3. Peranan ketua panitia dlm mesyuarat
4. Ciri-ciri ABM
5. Kepentingan bercerita
6. JSU / JSI / Fail / Ujian
7. Rancangan Pengajaran Harian / HomewOrk

[ Soalan dari DatO' ]
1. Menteri
2.  Keterampilan / Menaakul
3. Beza penyerapan nilai, menerapkan nilai?
4. Kenapa guru tak bOleh marah murid?
5. Kenapa duit kertas RM 5 berbeza?



Refleksi dari apa yang dijawab masa iv, sOalan dr Jurulatih Utama mmg yakin dengan jawapan yg diberi sbb kebanyakkan berkaitan dengan bidang sendiri. Jadi tidak menjadi masalah. Cuma sOalan dari DatO' w/pOwn simple tp mmg sgt HOT (High Order Thinking ). Berfikirlah kamu secara kreatif dan kritis. Apa yang terlintas difikiran terus jee grab dan jawab. Sy hanya mampu berdOa agar lulus dalam iv nie. Takut sebenarnya. Langsung xyakin dengan jawapan. Tapi pujuk balik hati semOga gurau senda terakhir DatO' yg mengatakan 'Erm, Kapit masih kOsOng rasanya' merupakan hint yang kami lulus dalam iv nie. *Xnk pergi Kapit.




Ouke, keluar jee bilik iv. Terus rasa ringan. Im feel free. "Aku dah bebas. Bebas. Bebas. Hehe. Lepas bergambar, stOry balik keadaan dlm bilik iv, peluk cium bagai pastu berpisah la kitOrg. Cuma yang kurang serOnOknya selepas iv kena pergi [ sekOlah ] balik. Pengetua tak bagi cuti, lepas habis iv bergegas la pergi sekOlah. *Racer. Mase nie la ilmu Michael Schumacher diaplikasikan. Ngee. Tapi sebelum nk ke sekOlah, Ofcoz la singgah balik rumah dulu n stOry dekat mummy n daddy. Itu la, Org ajak teman xnk ikut. Dekat sgt katanya, kalO jauh xpe la kalO nk ikut. Huhu.

 

Ouke, apa pOwn perjuangan perlu diteruskan. Ade rezeki iv pensyarah plak. Insyaallah. Bukan main susah nk jd cikgu rupanya. Dulu nk masuk belajar jd cikgu di IPG dah kena interview. Skunk nk kerja cikgu pOwn kena interview lagi. Apa pOwn, sgt bersyukur dengan apa yang saya dapat. Buat rakan2 PISMP JAN 2009 semOga kejayaan menjadi milik kita semua dan lulus dalam temuduga nie. Yang belum iv, gud luck! :)



P/s : [ Because she is Diana ]. I wish i was strOng enOugh, sOmeday i will be strOng enOugh.

Tuesday, February 19, 2013

[ Tahniah Sahabat! ]

Bissmillahirrahmanirrahim.





KUALA LUMPUR: Seramai 2,791 daripada 7,824 graduan pendidikan Institusi Pengajian Tinggi Awam (IPTA) dan Institut Pendidikan Guru Malaysia (IPGM) tahun lepas akan dilantik terus ke Gred DG41.

Suruhanjaya Perkhidmatan Pelajaran (SPP) dalam satu kenyataan di sini, hari ini memaklumkan mereka tidak perlu menghadiri temu duga kerana mencapai keputusan cemerlang dengan memperoleh Gred Purata Kumulatif (CGPA) 3.5 dan ke atas, serta mendapat sekurang-kurangnya keputusan A- dalam latihan praktikal.
"Bagaimanapun, graduan tersebut perlu menjalani sesi penilaian khas yang akan dilaksanakan oleh SPP, dan diperakui oleh IPTA dan IPGM," menurut kenyataan itu.


Menurut SPP, sementara itu, baki 5,033 graduan pendidikan pula perlu menduduki temu duga yang akan diadakan di seluruh negara mulai hari ini sehingga 27 Mac depan.

Layari http://www.spp.gov.my untuk maklumat lanjut. - BERNAMA



 

P/s : Desis hatiku, "Diana, Allah tidak memberi apa yang kita mahu, tetapi Allah memberi apa yang kita perlu. Rezeki."

Saturday, February 16, 2013

[ Interview SPP : Semakan Panggilan Temu Duga ]

Assalamualaikum.



*Notis
Suruhanjaya Perkhidmatan Pelajaran akan menjalankan temu duga pelantikan ke jawatan Pegawai Perkhidmatan Pendidikan Siswazah (PPPS) Gred DG41 bagi graduan pendidikan lulusan Institusi Pengajian Tinggi Awam (IPTA) yang bergraduat pada tahun 2012 dan graduan pendidikan lulusan Institut Pendidikan Guru Malaysia (IPGM) tahun 2012 yang bergraduat selepas Jun 2012.  Semakan secara berperingkat mengenai temu duga tersebut boleh dibuat di portal Suruhanjaya di  [www.spp.gov.my]



Alhamduillah, akhirnya nama tersenarai dalam panggilan temu duga bersama pihak Suruhanjaya Perkhidmatan Pelajaran (SPP). Masa mula2 check xdapat. Begini tulisannya. "Maaf. Maklumat anda tiada dalam urusan ini." Ouke, desis hati kecil, lega, senang hati sebab blh la rileks dulu. Blh tanya pengalaman kawan2 yang dapat interview dulu. Tapi dalam masa yang sama cuak jugak sbb maklumat xde, takut tercicir. Termenung sendirian.Ouke, cuba lagi. Cuba dan cuba.


At last, ade plak maklumat. Huh! Seram sejuk tangan dibuatnya. Cuak. Terkebil-kebil mata tgk balik. Hehe. Ambik kau. Jangan nk rileks sangat la jawabnya. Mujur 22hb, kalO 19hb yakni hari first berlangsungnya temu duga SPP mahu pengsan terus depan lappy. Buat macam chipsmOre plak, kejap ade maklumat, kejap xde. Apa pOwn layan jee larh. Positif dan Optimis. MohOn dOakan kelancaran buat sy.



[ Klik untuk tumbesaran ]



Eyh, kejap. Mesty ade yg cOmfius tentang jawatan yang sy bakal ditemuduga. Sebenarnya nama jawatan Pegawai Perkhidmatan Pendidikan Siswazah (PPPS) Gred DG41 ibarat  nama saintifik. Tapi nama kOmersialnya Cikgu / Teacher / LOashi etc. Bajet machO cket bile sebut nama saintifik sbb nama kOmersial dh selalu dgr. Hehe. So, im teacher tO be. Cikgu Diana. *Cikgu laaa sgt.


Wassalam.



P/s :: Ya Allah. Permudahkanlah segala urusan Cik Niadeanna. Hilangkan rasa gemuruh dalam dirinya dan engkau berilah dia ketenangan. Amin. *DOakan saya. (-_-) v