Friday, September 9, 2011

[ Manusia tiada yang sempurna ]


Salam dan selamat datang.



Ouke, serius mmg tak ade manusia yg dilahirkan sempurna dalam dunia nie.. Pasti ada salah n silap kat mana2.. Bkn nak cari kesalahan Org lain atau memperlekehkan Org tapi sebagai seOrang manusia biasa mmg itu hakikatnya dan kita tak dapat lari dari semua menda tu. Jadi, menyedari hakikat hidup yang mcm nie maka perlulah kita menggunakan akal fikiran dengan sebaik mungkin untuk berfikir dan bertindak secara rasiOnal.. *berpesan kpd diri sendiri.. cuba larh belajar menjadi dewasa cket! buang2 la tabiat kanak2 ribena tuh!



Let say if sOmeOne mengata kOrg nie kecil, pendek, buncit, gemOk, xcantik, besar, and sO many wOrds yg bla bla bla n mmg secara diretly menda nie bOleyh nampak melalui mata kasar.. Apa kOrg nk buat? Sengeh, buat muka basi, tOya, dO nO, sengal! *Huh! whatever.. Tak amek pOrt sgt pown.. Ouke, itu tersurat apa yang kita nampak, kalO tersirat dan lebih subjektif apa citer? LOike melibatkan hati n perasaan.. CtOh, kalO kOrg nie sgt cerewet, kuat cemburu, pemarah, kuat merajOk n segala bagai.. HOw? Hurm.. Jadi kat sini la kita kena gunakan akal utk berfikir n bertindak secara rasiOnal.. Al maklumlah, tyme2 mcm nie kadang2 kita bertindak diluar kawalan.. Tp bila kita munasabah diri kita balik, kita pk larh balik releven ker tindakan kita tuh? SO, utk masa akan dtg kita bOleyh memperbaiki diri utk menjadi yang terbaik utk kebaikan diri sendiri dan juga Org lain.. Dalam masa yg sama berilah peluang utk diri sendiri dan Org lain utk memahami situasi ini ..


.
.

.
.

:: Iklan Penaja ::






.
.
.
.


Selain tu, sentiasa larh igt bhwa kalO kita lengkap dlm setiap aspek mungkin ada sesetengah aspek yang lain kita akan terabai.. Let say, Si Amin sangat bagus dalam menggunakan bahasa kedua dlm kOmunikasi hariannya, tetapi si Aminah pula sememangnya sgt lemah utk berkOmunikasi dlm bahasa kedua.. Psst! Sgt kasian disitu.. Ouke, jelas disini Si Amin mempunyai kekuatan dan Si Aminah pula mempunyai kelemahan.. Tapi jgn lupa itu hanya dinilai dari satu aspek dan dari segi aspek yang lain mungkin Si Aminah juga mempunyai kekuatan yang tersendiri.. SO, dari sini la kita kena cuba utk saling melengkapi antara satu sama lain dan bukannya dengki-mendengki atau meninggi diri..



Hurm.. Tu jerk kOwt.. I pOwn selalu mengingatkan diri nie supaya jgn terlalu taksub utk mengejar kesempurnaan.. W/pOwn jauh disudut hati amat benar mengharapkan kesempurnaan.. Masih banyak yang perlu dipelajari dan bersyukur dengn setiap apa yang dianugerahkan Oleh-Nya.. Kesempurnaan itu hanya larh milik yang Maha Esa, Allah Yang Satu.. Siapa larh kita utk menilai kesempurnaan sesama manusia.. Kerana yang menjadikan manusia juga adalah Allah Yang Satu.. Mengata or mengkritik sesama manusia itu secara tidak langsung juga mengkritik ciptaan Allah Yang Satu.. Sedangkan kita tahu, ciptaan Allah Yang Satu adalah sempurna dan tiada cacat celanya.. Apa yg penting belajarlah bersyukur.. Insyaallah..




p/s :: buat pasangan, semOga pasangan dapat menerima segala ketidaksempurnaan yang dimiliki diri ini.. maaf juga atas ketidaksempurnaan tersebut..

8 cOmments (",):

.: iEyLa :. said... [Reply]

nobody's perfect kan..
just be urself.. ;)

Cik Diana said... [Reply]

thanks ieyla.. :)

N@SIQUE said... [Reply]

learn to make perfect..:D

Cik Diana said... [Reply]

yurp.. learn n learn.. tp utk mencapai thap dewa punya perfect mmg xkan la.. huhu

Mohd Azrul Aziim said... [Reply]

kita kena saling mengingatkan.

Cik Diana said... [Reply]

aah.. biasa larh.. manusia.. kadang2 terlari dari landasan jugak..

Ijah EmoTemo said... [Reply]

hee betul tu. tak ada siapa pun yg sempurna :)

Cik Diana said... [Reply]

ngee~ mmg pOwn xde yg sempurna tp yg bajet sempurna bersepah jerk.. menyampah.. dye la sempurna kOnOn.. blah la..